T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
MARDİN / NUSAYBİN - Nusaybin Halk Eğitimi Merkezi

Okul Öncesi Eğitimi

Okul Öncesi Eğitim Nedir?

Okul öncesi eğitim; çocukların zorunlu eğitim yaşına kadar hareket etmeyi, sosyalleşmeyi ve paylaşmayı öğrenebilecekleri, çeşitli etkinliklerle fiziksel, duygusal, zihinsel yönden gelişmelerine katkı sağlayabildikleri ve yeteneklerini keşfedebildikleri bir eğitim sistemi şeklinde tanımlanabilir. Okul öncesi eğitimde, çocukların birçok kazanım elde etmesini sağlayan matematik, sanat etkinlikleri gibi aktivitiler bulunmaktadır.

 

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN AMAÇLARI

Okul öncesi eğitimin amaç ve görevleri, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununda ifade edilen genel amaçlara ve temel ilkelere uygun olarak;

Çocukların beden, zihin ve duygu gelişmesini ve iyi alışkanlıklar kazanmasını sağlamak;

Onları ilk öğretime hazırlamak;

Şartları elverişsiz çevrelerden ve ailelerden gelen çocuklar için ortak bir yetişme ortamı yaratmak;

Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel konuşmalarını sağlamak;

Toplumsal hayata uyum sağlamalarını desteklemektir

Okul Öncesi Eğitimi

 

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN AMAÇLARI

Okul öncesi eğitimin amaç ve görevleri, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununda ifade edilen genel amaçlara ve temel ilkelere uygun olarak;

Çocukların beden, zihin ve duygu gelişmesini ve iyi alışkanlıklar kazanmasını sağlamak;

Onları ilk öğretime hazırlamak;

Şartları elverişsiz çevrelerden ve ailelerden gelen çocuklar için ortak bir yetişme ortamı yaratmak;

Çocukların Türkçeyi doğru ve güzel konuşmalarını sağlamak;

Toplumsal hayata uyum sağlamalarını desteklemektir

 

   0 12.01.2025 1

 

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ

Okul Öncesi Eğitim Programı, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun 2. maddesinde ifade edilen “Türk Millî Eğitiminin Genel Amaçları” temel alınarak hazırlanmıştır. Bu bağlamda okul öncesi eğitimin program geliştirme sürecinde göz önünde bulundurulan ilkeler şunlardır:

1. Okul öncesi eğitim çocukların bilişsel, dil gelişimi, sosyal ve duygusal, fiziksel gelişimini ve sağlığını desteklemeli ve onları ilkokula hazırlamalıdır.

2. Okul öncesi eğitim, çocukların gereksinimlerine ve bireysel farklılıklarına uygun olmalıdır.

3. Okul öncesi eğitim sosyoekonomik düzeyi, dili, kültürü, cinsiyeti, bireysel gereksinimi ne olursa olsun tüm çocukların gelişimini en üst düzeyde desteklemelidir.

4. Çocukların, Türkçeyi doğru ve güzel konuşmalarına gereken önem verilmelidir.

5. Okul öncesi eğitim programı, farklılıklara ve çok kültürlülüğe karşı duyarlıdır. Çocukların bireysel, toplumsal, kültürel farklılıkları tanıması ve başkalarına saygı göstermesi desteklenmelidir.

6. Okul öncesi eğitim kurumlarında demokratik eğitim anlayışına uygun, kapsayıcı öğrenme ortamları hazırlanmalıdır.

7. Planlamalar yapılırken bütün çocukların ilgi ve gereksinimlerinin yanı sıra ailenin, çevrenin ve okulun olanakları da göz önünde bulundurulmalıdır.

8. Okul öncesi eğitimde öğrenme süreci planlanırken öğretim ilkeleri (somuttan soyuta, bilinenden bilinmeyene, nesnellik ve açıklık gibi) göz önünde bulundurulmalıdır.

9. Hareket ve kavrama ile yakından ilişkili olduğundan hava koşulları ne olursa olsun her gün en az bir veya bir buçuk saat açık alanda etkinlikler planlanarak çocukların doğaya, diğer canlılara olan ilgi ve farkındalıklarının artırılması desteklenmelidir.

10. Çocukların düşüncelerini farklı ortamlarda ve farklı yollarla temsilî şekilde ifade etmelerine ve yansıtmalarına önem verilmelidir. 

11. Çocukların hayal güçleri, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri, bilişsel esneklikleri, üst bilişsel becerileri, yaşam becerileri ve iletişim becerileri geliştirilmelidir.

12. Okul öncesi eğitim, çocukların erken okuryazarlık becerilerini destekleyerek okuma ve yazmaya ilişkin olumlu tutum ve alışkanlıklar geliştirmelerine olanak tanımalıdır.

13. Okul öncesi eğitim çocukların sevgi, saygı, iş birliği, sorumluluk, müsamaha, yardımlaşma, dayanışma, adalet ve paylaşma gibi duygu ve davranışlarını geliştirmelidir.

14. Okul öncesi eğitim, çocukların olumlu ve gerçekçi benlik algısı oluşturmalarını, kendilerine saygı ve güven duymalarını desteklemeli; onlara dürtü kontrolü ve öz denetim kazandırarak sınırlar içinde özgürlüklere sahip olduklarını hissettirmelidir.

15. Çocukların kendilerinin ve başkalarının duygularını fark etmeleri desteklenmeli, empatik beceri geliştirmeleri ve kişiler arası sorunları yapıcı bir şekilde çözmelerine olanak sağlanmalıdır.

16. Çocuklar, yetişkinlerle güvenli ve tutarlı bir ilişki kurduklarında kendilerini güvende ve özgür hissederler. Bu nedenle öğretmenler çocuklarla kurdukları olumlu, sürekli ve duyarlı etkileşimler ile psikolojik yakınlık hissini oluşturmalı ve güvenli bağlanmayı sağlamalıdır.

17. Çocukların bağımsız davranışlar geliştirmeleri desteklenmeli; yardıma gereksinim duyduklarında yetişkin desteği, rehberliği ve güven verici yakınlığı sağlanmalı, çocukların başkalarına yardım edebileceği fırsatlar oluşturulmalıdır.

18. Öğrenme sürecinde çocukların fikirlerine saygı gösterilmeli; karar verme, plan yapma ve değerlendirme süreci ortaklaşa yönetilmelidir.

19. Öğretmenler, çocukların içsel disiplin geliştirmeleri için hem çocuklara özgürlük vermeli hem de kuralları belirli olan bir yapı oluşturmalıdır. Bu yapı; çocuklara güvende olduklarını hissettirir, güvende olan çocuklar ise inisiyatif alarak keşif sürecine başlar.

20. Rutinler, çocukların ne zaman, ne olabileceğini tahmin etmelerine yardımcı olarak güvende hissetmelerini ve öz güven duymalarını, değişime ayak uydurmalarını, geçmişi, bugünü ve geleceği anlamalarını kolaylaştırır. Ayrıca günlük, haftalık ve yıllık olarak tekrar edilen etkinlikler çocukların hafızalarını güçlendirir ve iyi alışkanlıklar geliştirmelerine yardımcı olur. Bu nedenle öğretmenler günlük, haftalık ve yıllık olarak tekrarlanan düzenli etkinlikler planlamalıdır.

21. Oyun, bu yaş grubundaki çocuklar için en etkili öğrenme yöntemidir. Bu nedenle eğitim programında çocukların oynayabileceği her tür oyuna yer verilmelidir.

22. Gelişim ve öğrenme, çok sayıda sosyal ve kültürel ortam içinde gerçekleşir ve bu ortamlardan etkilenir. Bu noktada öğretmenler, sosyokültürel ortamların ve aile yaşantısının çocukların öğrenmeleri üzerinde etkili olacağını göz önünde bulundurmalıdır. Eğitim sürecine çocukların, ailelerin ve toplumun etkin katılımı sağlanmalıdır.

23. Okul öncesi eğitim ile okul öncesinde rehberlik hizmetleri bütünleştirilmeli ve rehberlik hizmetlerinin gerçekleştirilmesinde okul öncesi eğitimin felsefesi dikkate alınmalıdır.

24. Okul öncesi eğitim programının değerlendirilmesi kapsamında her bir çocuğun bireysel gelişim değerlendirmesi, öğretmeninin öz değerlendirmesi ve programın değerlendirilmesi düzenli ve sistematik olarak yapılmalıdır.

25. Değerlendirme sonuçları çocukların, öğretmenin ve okul öncesi eğitim programının geliştirilmesi amacıyla etkin olarak kullanılmalıdır.

26. Öğretmenler, devamlı olarak kendilerini geliştiren ve yaptıkları uygulamaları eleştirel gözle yeniden değerlendiren bireyler olmalıdır

Okul öncesi eğitim, çocuklar için büyük önem taşımaktadır. Okul öncesinde alınan eğitim, çocukların hayatını son derece kolaylaştırmakta ve okula uyum sağlama süreçlerini son derece hızlandırmaktadır. Okul öncesi eğitim esnasında çocuklar, diğer çocuklarla sosyalleşmeyi, birlikte hareket etmeyi ve paylaşmayı öğreneceklerinden, bunun okulda büyük faydasını göreceklerdir. Okulda hayati bir öneme sahip olan bu süreç, daha önce öğrenilirse, hem eğitim alanında hem de sosyal alanda çocuğunuzun çok daha başarılı olmasının önü açılacaktır. Matematik etkinlikleri, çocuk şarkıları, sanat etkinlikleri, parmak oyunları gibi birçok etkinlik okul öncesi eğitimin içerisinde bulunmakta ve çocukların gelişimine ciddi anlamda katkı sağlamaktadır.

 

Okul Öncesi Kurslarımızdan Kareler;

 11-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-202011-02-2020

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 11.02.2020 - Güncelleme: 12.01.2025 12:40 - Görüntülenme: 265
  Beğen | 0  kişi beğendi